L’Escoleta és l’escola bressol de Vallfogona que va obrir les portes el setembre de 2009 i acull infants del primer cicle d’Educació Infantil (0-3 anys).
L’Ajuntament l’ha creada amb l’objectiu de contribuir a rejovenir la mitjana d’edat del poble i ajudar a les famílies joves a quedar-se i educar els seus fills a la població o bé per aquells que vinguin de fora i busquin un lloc tranquil envoltat de natura on els seus fills puguin créixer i aprendre.
Cal fer esment del bon funcionament de l’escola de Vallfogona on els nens i nenes cursen l’educació infantil i la primària.
També donem molta importància les dues escoles a la creació d’un nexe d’unió entre l’Escoleta i l’Escola per seguir el mateix eix educatiu de continuïtat.
Amb el suport de:
-
Quin és l'equip professional?
L’equip professional està format per una directora/mestra i una mestra que assumeixen les diferents tasques educatives, a més de gestionar el bon funcionament del centre.
Cal dir que l’escola bressol és de títol municipal i, per tant, l’Ajuntament és l’òrgan principal de gestió. També recordar que es treballa conjuntament amb l’equip educatiu de l’escola, el qual ens dona suport mutu i eines per la tasca educativa dels infants.
-
Com ens organitzem a l'Escoleta?
Donat que som una escola bressol rural, la composició del grup d’alumnes de l’escola està format per una sola aula unitària, on els nens i nenes d’edats compreses entre 4 mesos i els 3 anys aprenen i juguen alhora. En funció del nombre de nens i nenes es poden construir diferents grups d’edats.
Voldríem remarcar l’avantatge tan enriquidor de compartir el mateix espai infants de diferents edats, ja que permet als petits aprendre dels grans i als grans els hi permet aprendre valors com: cooperació, companyerisme, paciència, saber compartir, col·laborar… i al mateix temps aprenen ensenyant als petits, per què ensenyant s’aprenen o més ben dit s’assoleixen molts coneixements ja adquirits.
-
Quins són els nostres objectius?
- Assolir el desenvolupament integral de l’infant a nivell motriu, afectiu i de llenguatge.
- Facilitar la integració al món que l’envolta.
- Crear al voltant del nen un medi ric, que afavoreixi el desenvolupament sistemàtic d’actituds i activitats.
- Afavorir la seva expressió.
- Afavorir la seva autonomia.
- Afavorir la capacitat de decisió.
- Ajudar a assolir els hàbits principals:
- D’autonomia: menjar, dormir, vestir-se, control d’esfínters…
- D’ordre i atenció: escoltar, obeir petites ordres, seguir una ordre…
- De convivència: saber compartir, aprendre a relacionar-se amb els educadors i amb els companys d’aula…
-
Quina és la relació pares-escola?
És molt important la bona relació entre pares i mestres pel bon desenvolupament del nen/a per això hi haurà diferents formes de contacte:
- Abans d’iniciar el curs es farà una reunió general amb tots els pares i mares de l’escola.
- Els nens que siguin nous a l’escola es farà una petita entrevista personal als pares per conèixer millor els nens/es: els seus hàbits, costums, alimentació, descans…
- Petites converses diàries a l’arribada i/o sortida.
- Intercanvi d’informació mitjançant l’agenda dels nens/es.
- S’elaborarà un informe del nen/a al final del curs i una reunió personal amb els pares.
-
Quin és el nostre horari?
Horari escolar:
- 08.00 – 09.00 h. Acollida matinal
- 09.00 – 12.00 h. Matí
- 12.00 – 15.00 h. Servei de menjador
- 15.00 – 17.00 h. Tarda
-
Quant costen els serveis de l'Escoleta?
Preus del curs 2014-2015:
- 9.00 – 12.00 h i de 15.00 – 17.00 h: 155,00 €/mes
- 12.00 – 15.00 h: 110,00 €/mes (menjador)
- Acollida matinal/ tarda: 20,00 €/un servei mensual
-
I el nostre calendari escolar?
- El proporcionem sempre a principi de curs.
- L’inici del curs és el dia 1 de setembre.
- Cal dir que seguim el calendari festiu de l’escola.
-
Quins són els nostres espais?
L’Escoleta està situada en un edifici a 4 vents, molt assolellat i totalment restaurat, només té una planta on no trobem problemes d’accés ni barreres arquitectòniques.
Està formada per:
- Una aula principal on es desenvolupa l’activitat més motriu i el joc. Aquesta està organitzada per racons: el racó de la caseta, el racó de la biblioteca, el racó del descans, el racó del mirall…, i on també hi ha una zona dedicada a la psicomotricitat.
En aquesta sala hi trobem un lavabo adaptat a mida dels nens i nenes, amb dos vàters i una pica. També hi trobem un canviador amb accés pels nens/es i una pica que fa funció de banyera pels petits. Aquesta sala té sortida al pati.
- Una aula en la qual es realitzen les activitats que requereixen més atenció i concentració i on es treballa la plàstica, el llenguatge, la música… Aquesta sala també fa la funció de menjador i té un espai destinat a despatx per les mestres.
- Una habitació-dormitori per tots els nens i nenes on trobem llitets pels nens més grans i bressols pels petitons.
- Disposa d’una cuina completa i d’un bany per les mestres.
- El pati és un espai verd on els nens/es poden gaudir d’un joc lliure amb diverses joguines i construccions.
- Disposem també d’un hort on els infants poden “treballar” conjuntament amb els nens i nenes de l’escola.
-
Quina és la nostra alimentació a l'Escoleta?
- Aconsellem que es variï el menjar que els nens/es porten per esmorzar.
- El dinar de l’escola el serveix i s’elabora al Restaurant La Teuleria. Els menús són casolans, variats i equilibrats tenint en compte les necessitats alimentàries dels nens/es.
- Us proporcionarem el menú del mes a l’inici d’aquest.
- Quan es doni una situació en què el nen hagi de fer un règim per possibles diarrees o intoleràncies, s’haurà de comunicar a la mestra a primera hora.
- Els horaris d’àpats són:
- Esmorzar: 9.30 h (el porten de casa)
- Dinar: 12.00 h
- Berenar: 15.00 a 15.30 h (el porten de casa)
-
Què fem davant un problema de salut?
- Si un infant es posa malalt a l’escola es truca al telèfon facilitat per la família per donar la informació als pares i/o perquè el vinguin a buscar.
- Si un nen no pot anar a l’escola cal comunicar-ho.
- Els nens amb febre o malalties infeccioses o contagioses (varicel·la, parasitosi intestinal, cucs, conjuntivitis, diarrees…) s’han de quedar a casa, tant pel seu benestar físic com pel contagi que pot produir als companys.
- En el cas dels polls, cal que els nens segueixin el tractament apropiat.
- En cas d’haver de donar medicació, haureu de signar l’autorització corresponent i portar la recepta del medicament.
- En cas d’accident, l’escola avisarà als pares o familiars, en primer lloc, encara que es tracti de lesions lleus.
-
Què hem de fer per una bona adaptació?
Què podem fer a casa abans de començar el curs per afavorir l’adaptació:
- L’actitud positiva dels pares vers l’escola; els nens/es poden captar els vostres dubtes i pors. Transmeteu les ganes, el respecte i l’emoció vers l’escola.
- Seria bo que hi hagués alguna “separació” prèvia dels infants abans de començar l’escola (alguna estona amb avis, tiets, amics…) per acostumar al nen a passar alguna estona sense la vostra presència.
- Els contactes previs amb altres nens i adults (parcs, cosins, veïns…) facilitarà que connectin millor i més fàcilment amb els de l’escola.
Com ho farem a l’escola:
- En els primers dies si l’infant plora i s’agafa als pares hem d’entendre que és una situació normal i no perdre la serenitat ni contagiar-vos per l’angoixa.
- El comiat ha de ser breu i clar de vegades ens sembla que si estem una estoneta més podrem deixar a l’infant més tranquil, però no és així com més aviat assumeixi la situació de què els pares no hi són, més aviat comencen a gaudir del que l’entorn nou els hi ofereix.
- La puntualitat d’entrada i sortida. Entrar quan l’activitat ja ha començat a perdre’s el ritual d’entrada fa més difícil la integració al grup. Esperar que els vinguin a buscar veient que tots els seus companys marxen els hi provoca ansietat.
- Quan porteu el vostre fill/a heu d’explicar-li el que fareu vosaltres i tot el que ell farà.
- És important que vingueu sense presses, fent un comiat breu i sense fer-ho d’amagat. Pot ser que el nen plori, però a poc a poc entendrà que ara li dieu adeu, però que més tard el vindreu a buscar.
- Si l’assistència és continuada, facilitarà que l’adaptació sigui més curta.
- Durant l’adaptació es poden presentar alguns canvis fisiològics (diarrees, dècimes, pèrdua de gana, son…) Això no ho heu de viure amb angoixa, ja que es normalitza aviat.
- No aprofiteu l’anada a l’escola per treure-li el bolquer, xumet o d’altres objectes, als quals nen estigui molt acostumat.
-
Com han d'anar els nens a l'escola?
- El vestit s’ha d’adaptar a la temperatura ambiental, ha de permetre que els nens es moguin amb llibertat i ha de ser fàcil de posar i treure. Tot això facilita el moment del canvi per part de la mestra i facilita l’autonomia del nen en l’aprenentatge dels hàbits de vestir-se, desvestir-se i en el control d’esfínters.
- És imprescindible que tota la roba vagi marcada amb nom i cognom i les jaquetes, bates, tovalloles han de dur una beta per poder-les penjar.
- És important portar roba de recanvi, la mestra us informarà mitjançant l’agenda del que falta.