Rutes Senderisme

portada llibret Caminant per Vallfogona del Ripollès

Caminant per Vallfogona de Ripollès

Ajuntament de Vallfogona de Ripollès amb el suport de la Diputació de Girona i l’editorial Alpina

Octubre 2012

Preu: 4 €

Llibret descriptiu de totes les rutes senyalitzades per fer a peu dins del terme de Vallfogona: GR-3, PR C-59 i variants i rutes més curtes a la Tosca, la Masica i el Rodolar. Per trams i amb una fitxa tècnica i gràfic de desnivell.

Es pot comprar a l’Ajuntament i a can Polla.

Caminades familiars (fins a 2 hores)

• La Tosca
  • La Portella
  • Torrent de la Masica
  • Mont Rudolar

Excursions (de més de 2 hores)

• Trescant per la serra de Puig Estela
  • Meridià Verd
  • Vallfogona de Ripollès – Sta. Magdalena de Cambrils – Vallfogona
  • Vallfogona de Ripollès – Ripoll
  • Vallfogona de Ripollès – Pont de l’Hostal de Sant Eudald – coll de les Fonts d’en Orri – Vallfogona
  • La Tosca

teulariaNUCLI ANTIC- PONT MEDIEVAL-MOLÍ DE DALT- LA TOSCA- TEULERIA DEL PINETAR DE L’OBRA-EL TRULL-PLAÇA DE LA SALUT

La font de la Tosca és un paratge de gran bellesa i interès natural vinculat també al llegendari vallfogoní. Just a sobre s’hi va descobrir les restes, molt ben conservades, d’un antic forn de coure teles i maons. La Teuleria del Pinetar de l’Obra s’ha excavat amb la col·laboració dels veïns i es pot entendre perfectament el seu funcionament en un plafó explicatiu. Per arribar-hi a la Tosca es proposa un petit recorregut de 2km tot gaudint del bosc de ribera, passant pel pont medieval i l’antic Molí de Dalt.

Per tenir el tríptic explicatiu de la ruta cliqueu aquí.

Per tenir l’explicació de la Teuleria del Pinetar de l’Obra, cliqueu aquí.

• La Portella

la portellaNUCLI ANTIC- GR3-LA PORTELLA-LA TOSCA- PLAÇA DE LA SALUT

Des de la Portella es té la millor vista panoràmica de la vall i també del Pirineu. La pujada passant pel pont medieval es fa per antigues feixes de conreu avui pasturades per vaques de carn. Un cop arribats a la carretera que porta a les Artigues es pot baixar al poble tot seguint la pista i passant pel Solà i Cortal i parar al paratge d’interès natural de la Tosca. Allà a part de veure la font i les estalactites de calç es pot pujar al jaciment arqueològic de la Teuleria del Pinetar de l’Obra.

Per tenir la descripció detallada de la ruta cliqueu aquí.

• Torrent de la Masica

masicaTORRENT DE LA MASICA DINS DE L’ESPAI D’INTERÈS NATURAL SERRES DE MILANY-SANTA MAGDALENA PUIGSACALM-BELLMUNT

Ruta a peu d’un quilòmetre per l’antic camí de la Barraca en l’entorn del torrent de la Masica i fins a la bauma del Boer. En el paratge trobem l’era de batre d’en Paixana, i el Gorg de Dalt i el Gorg de Baix amb flora i fauna pròpia dels torrents prepirinenc.

Per veure la ruta cliqueu aquí

• Mont Rudolar

forn rudolarFONT DE LA TOSCA- TEULERIA DEL PINETAR DE L’OBRA-COMUNAL-TORRENT DE LA MASICA DINS DE L’ESPAI D’INTERÈS NATURAL SERRES DE MILANY-SANTA MAGDALENA PUIGSACALM-BELLMUNT

Itinerari circular d’uns 6 kms dins del mont comunal Rudolar que permet veure pratges naturals de gran interès i bellesa (la Tosca, el torrent de la Masica) i restes de construccions de pedra seca que són part important del nostre passat històric i econòmic (forns de teules i de calç, murs i era de batre).

Per veure la ruta cliqueu aquí

• Trescant per la serra de Puig Estela

Vallfogona també està dins la xarxa de senderisme Itinerànnia que té 2.500kms entre les comarques del Ripollès, la Garrotxa i l’Alt Empordà. Ara s’han preparat 20 rutes per la nostra comarca. De Vallfogona es proposa “Trescant per la Serra de Puig Estela” d’unes 4 hores de durada i dificultat mitjana.

Es puja pel camí de Sant Joan fins al coll de les Fonts de n’Orri des d’on per la carena cap a llevant passant pel coll de la Creu de can Sibat, d’allà cap a sobre Comaformasa i el coll de la Ramada on ens endinsarem per una fageda fins a Puig Estela amb una esplèndida vista. Es baixa fins a coll de Canes i d’allà pel camí ral, passant pel costat de vàries masies de Veïnat Amunt arribem al poble pel costat de la rectoria vella i Sant Julià.

• Meridià Verd

El Meridià Verd és una iniciativa impulsada des de França i que consisteix en plantar arbres i obrir rutes verdes al llarg del traçat del Meridià de París que va des de Dunquerque a Barcelona. A Catalunya aquest projecte ha estat més lent. A més de senyalitzar els itineraris per fer a peu o en bicicleta, la Generalitat n’editarà una guia.

A Vallfogona la ruta del Meridià Verd ve de Sant Joan de les Abadesses per Santigosa i pel coll d’en Roca baixa per la muntanya de Puig Estela a la Collada on segueix la carretera que pel Portús i Planissars enfila cap a Santa Magdalena on continua ja pel terme de Vidrà.

A Vallfogona en honor aquest projecte que defensava fer una línia arbrada en tot el camí del Meridià es va batejar el vial de circumval·lació com a passeig del Meridià Verd i s’hi van plantar arbres al seu voltant.

• Vallfogona de Ripollès - Sta Magdalena de Cambrils - Vallfogona

12 Km – 4-5 hores

Aplec a l’ermita de Santa Magdalena

– El PR-C 59-2, senyalitzat amb marques blanques i grogues, va des de Vallfogona de Ripollès fins a l’ermita de Santa Magdalena de Cambrils, sortint de davant de l’església de la Salut. Per aquest indret també passa l’altra variant del sender PR-C 59, el PR-C 59-1, que coincideix aproximadament amb el traçat de l’antic Camí Ral i que arriba per l’est fins a coll de Canes i per l’oest al pont de l’Hostal de Sant Eudald, des d’on es prolonga (ja sense ser PR) fins a Ripoll.

0 m (0:00 h) – El PR-C 59-2 pren la carretera encimentada, passant per sobre de la zona esportiva municipal, fins a la riera de Vallfogona

812 m (0:12 h) – Passallís del Trull. Abans de travessar-lo, el camí trenca a l’esquerra i continua pre la vaora de la riera de Vallfogona. En cas que per la riera hi baixi molta aigua és convenient travessar el passallís i continuar a l’esquerra per l’altra vorera de la riera

1017 m – El sender travessa la riera per unes passeres, a l’altre cantó, a la dreta, hi ha la font de Ciutadia, el camí puja recta amunt.

1241 m – Casa de Ciutadia

El PR-C 59-2 travessa el torrent de la Bauma, que s’ha de passar per una palanca d’obra i, just al punt on hi ha la font dels Burros, cal agafar la carretera de bosc que va al càmping de la Bauma.

2426 (00:43 h) – El sender continua per la pista fins al pàrking del càmplig de la Bauma, a continuació s’enfila per l’esquerra, passant pel costat d’una bassa artificial i per sobre del cingle de la Bauma. El camí es continua enfilant enmig del bosc de pins

3868 m (01:29 h) – Havent sortit del pinetar i travessat uns plans, el PR-C 59-2 arriba a la casa de Puigvassall.

4412 m (01:40 h) – S’arriba al pla de Puigvassall i es continua per la pista forestal. El camí enfila dreta amunt, travessa una altra pista i continua amunt.

4829 m – El sender arriba de nou a una pista forestal que segueix cap a la dreta. Passat un revolt, on es bifurca la pista en dues, sota un marge de roca que té una petita balma, continua per la de l’esquerra uns metres i enfila de nou cap amunt.

5472 m (02:07 h) – El PR-C 59-2 creua una nova pista forestal i segueix amunt per la carena

5919 m (02:21 h) – Santa Magdalena de Cambrils. El camí surt a uns 10 metres de l’entrada de l’ermita. En aquest punt trobem el sender principal, el PR-C 59, que recorre les carenes de les serres de Milany, Sta Magdalena i Puig Estela, seguint-lo cap a l’est, ens duria a Coll de Canes i en direcció a l’oest va al castell de Milany.

5919 m (02:41 h) – Partint de l’entrada de l’ermita, es baixa uns deu metres i comença el camí a la dreta, baixant per una carena.

6366 m – El sender travessa una pista forestal i continua fins a trobar una nova pista que, a pocs metres, es bifurca sota una penya que té una balma. El camí seguirà finalment per la pista de la dreta.

7009 m – El PR-C 59-2 abandona la pista forestal i continua a l’esquerra fins al pla de Puigvassall.

7426 m (03:13 h) – Pla de Puigvassall. El sender travessa el pla i segueix la pista forestal de l’esquerra que porta fins a la casa.

7970 m (03:27 h) – Casa de Puigvassall. El camí continua per uns prats i s’endinsa en una pineda, tot baixant.

9412 m (03:57 h) – S’arriba a sobre la cinglera de la Bauma que dóna nom al càmping-masia; es continua pel marge dret, passant pel costat de la bassa i s’entra a la carretera de bosc, per sobre de la zona de l’aparcament

9812 m – El sender segueix la carretera fins a trobar, a la dreta, la font dels Burros. El camí abandona la pista per l’esquerra i poc després creua el torrent de la Bauma, per una palanca d’obra.

10597 m – El camí ens porta a passar la casa de Ciutadia, a l’esquerra

10821 m – Es baixa a la riera, a l’esquerra hi ha la font de Ciutadia. El PR-C 59-2 la creua per unes passeres i continua per la vora dreta de la riera de Vallfogona

11026 m (04:25 h) – Passallís de Trull. El sender entra a la carretera encimentada i puja cap al poble.

11838 m (04:40 h) – Passada la zona esportiva, a l’esquerra, i el cementiri, a la dreta, s’arriba a la plaça de la Salut i a l’entrada de l’església del mateix nom.

Itineraris de Senderisme – 3.1 –

• Vallfogona de Ripollès - Ripoll

11,5 Km – 3 hores

– Per anar fins a Ripoll agafarem el sender PR-C 59-1, senyalitzat amb marques blanques i grogues.

0 m (0:00 h) – Passeig del Meridià Verd. El camí surt més avall a mà dreta

312 m – Es creua el torrent de can Cadevall

517 m – El sender agafa la carretera pavimentada amb ciment portland que baixa de Guixos.

705 m – El PR abandona la carretera encimentada i segueix una carretera de bosc que surt a mà dreta

1083 m – Masia de la Muntada. Es continua cap a la riera de Vallfogona.

1511 m – En arribar a la riera de Vallfogona, la carretera rural la creua per un pont; el sender, però continua per la dreta, sense travessar la riera

3243 m – El PR continua per la carretera rural, paral·lela a la riera, i deixa a mà esquerra el trencall que porta a la masia de can Micot. Es creua el torrent de Milany per un passallís, i es deixa també a l’esquerra el trencall, que porta a la casa de can Coime. Uns 30 m més enllà, baixant a la dreta, al costat d’un avet, es va a la font de Can Masnou, situada a tocar de la riera.

3618 m (00:52 h) – S’acaba el formigonat a la carretera en arribar a un pont. Davant tenim dues carreteres de bosc. El camí segueix per la de l’esquerra, que s’enfila enmig de pollancres.

3767 m – Davant un gran roure hi ha la casa de cal Mestre. El sender abandona la carretera rural que continua a l’esquerra i agafa el camí estret que pasa per davant dels horts i travessa el torrent d’Esperonell

4031 m – Per les feixes, el sender passa per sobre de les ruïnes de can Masnou; a continuació travessa el fil elèctric, creua el pla de Xixà i un bosc espès de pins. Es tornarà a sortir en unes feixes, des d’on es pot apreciar una bona vista, la serra del Pollastre, al sud.

4965 m – El PR-C 59-1 entra per un revolt a la carretera de bosc que ve de la Tolosa i la continua fins al pont sobre la riera de Vallfogona, des d’on es veu ja l’Hostal de Sant Eudald, a l’altra banda. Aquí desapareix com a tal el PR-C 59-1, però el camí ral es pot continuar fins a Sant Bernabé de les Tenes i Ripoll (marques vermelles). El PR-C 59 també passa per aquest punt: en direcció sud va cap a l’ermita de la Cau i la serra de Milany i cap al Nord es dirigeix al pont de Samala (N-260) i les serres del Pollastre i Puig Estela

5602 m – Creuament de camims abans d’arribar a la casa del Montorro. El Cami va cap a la dreta i s’enfilarà amunt, passant per sobre de la casa de can Virosta.

6518 m – El Camí Ral passa per sota de l’ermita de Sant Bernabé creua la carretera que va a Llaés, i continua pel mig de les feixes, fins als Estudis de Sant Bernabé

6838 m – Davant la caseta dels mestres dels Estudis de Sant Bernabé, anirem a la dreta, cap a la carretera N-260 A partir d’aquí, l’antic Camí Ral seguia fins a la casa del Tomer, aproximadament el mateix traçat que la carretera N-260, per tant, suggerim un itinerari alternatiu senyalitzat amb marques vermelles.

6900 m – Arribem a la carretera N-260 continuarem avall per la carretera durant uns 500 metres i agafarem un camí a mà dreta, que anirà a parar a una guixera antiga.

7538 m (01:52 h) – Coll de la Guixera. Agafarem la pista forestal de l’esquerra

7866 m – Collet dels Ocelles. Continuem per la carretera de bosc.

8168 m – Coll del Casot dels cirers. Trobem un encreuament de carreteres i agafem la de l’esquerra

8620 m – Masia dels Cirers. Un centenar de metres després deixem la carretera en un revolt i agafem un corriol a la dreta A partir d’aquí, durant un quilòmetre aproximadament, ens desplaçarem per corriols poc marcats entremig de les feixes, per això cal estar atents, per no perdre les marques vermelles

9358 m – Passem per damunt la casa del Batet

9718 m – Agafem de nou una carretera de bosc a mà esquerra

10034 m – En un revolt deixem de nou la carretera i agafem un corriol baixant a mà dreta

10194 m – Passem per sobre de la casa del Torner A partir de la casa del Torner, tornem a seguir aproximadament el traçat de l’Antic Camí Ral.

10751 m – Ripoll -Barri de Vista Alegre. Després de passar per sobre d’unes quantes cases, arribarem a una pista de bàsquet i continuarem pels carrers Balandrau, Costabona, Camprodon i Raval de l’Hospital.

11528 m (02:51) – Ermita de Sant Miquel de Roqueta

Itineraris Senderisme – 8.1 –

• Vallfogona de Ripollès - Pont de l'Hostal de Sant Eudald - coll de les Fonts d'en Orri – Vallfogona

12 Km – 3 hores

– Per començar agafarem el sender PR-C 59-1, senyalitzat amb marques blanques i grogues. El seu traçat coincideix en gran part amb l’antic Camí Ral que anava de Riudaura a Ripoll, passant per Vallfogona de Ripollès.

El PR-C 59-1 s’agafa al passeig del Meridià Verd, baixant des del carrer Prat de l’Om.

0 m (0:00 h) – Passeig del Meridià Verd. El camí surt més avall a mà dreta

312 m – Es creua el torrent de can Cadevall

1083 m – Masia de la Muntada. Es continua cap a la riera de Vallfogona.

1862 m – El PR-C 59-1 pren una carretera de bosc que surt a mà esquerra, que seguirà paral·lelament el curs de la riera. 2843 m – El camí creua la riera de Vallfogona pel passallís de la Fàbrega. Uns deu metres abans hi ha la font de la Fàbrega que forma una bassa just allà on neix i no té cap mena de canalització. Es continua per la carretera rural, travessant una zona ombrívola de faigs i bosc de ribera.

4965 m – El PR-C 59-1 entra per un revolt a la carretera de bosc que ve de la Tolosa i la continua fins al pont sobre la riera de Vallfogona, des d’on es veu ja l’Hostal de Sant Eudald, a l’altra banda. A partir d’aquí seguirem el PR-C 59, també senyalitzat amb marques blanques i grogues, en direcció nord cap al pont de Samala (N-260). Aquest mateix sender en direcció sud va a l’ermita de la Cau i la serra de Milany. El PR-C 59-1, que havíem seguit fins ara s’atura en aquest punt, però el Camí Ral continua, senyalitzat amb marques vermelles, fins a Sant Bernabé de les Tenes i Ripoll.

5148 m (01:45 h) – Un cop travessat el pont de l’Hostal de Sant Eudld, el PR-C 59 continua per la carretera rurral fins a la N-260, er la qual es travessa al pont de Samala

6248 m – El sender agafa la carretera sense pavimentar, que hi ha havent passat el pont de Samala, a mà esquerra.

7490 m – Cruïlla de Can Cul. Es continua amunt per la carretera rural de la dreta fins arribar a un nou encreuament que va a Sant Joan de les Abadesses.

8272 m – El camí continua baga amunt fins a trobar una nova cruïlla, on segueix per la carretera de bosc de la dreta.

9273 m – El PR-C 59 deixa la carretera de bosc i continua amunt per un camí

10073 m (02:41 h) – Coll de les Fonts d’en Orri Aquí el traçat es creua amb el GR-3 (marques blanques i vermelles) que utilitzarem per tornar a Vallfogona. El sender GR-3 està previst que en un futur continuï cap al nord fins a Sant Joan de les Abadesses.

10299 m – El GR-3 arriba a uns planells on hi ha les font d’en Orri. Posteriorment es continua baixant, passant pel costat de diverses cabanes de pastor

11314 m – El sender passa per sobre de la masia de can Costa.

11843 m (03:01 h) – El GR-3 arriba a la N-260, a sobre de l’edifici enrunat conegut com la Quadra, prop de l’entrada de Vallfogona de Ripollès.